Strona główna Samorząd Mieszkańców Sprawy bieżące Obwodnica Zawiercia. Linia kolejowa nr 182. Mała obwodnica.

Obwodnica Zawiercia. Linia kolejowa nr 182. Mała obwodnica.

W nawiązaniu do kwietniowego artykułu odnośnie obwodnicy Zawiercia i Poręby, pojawiają się ostatnio na portalach społecznościowych  informacje o „opóźnieniach” powyższej inwestycji. Jak to w naszym kraju, trwają przepychanki: Kto jest „winny”? Wiele jest komentarzy. Ale jak się one mają do faktów, które są ogólnie dostępne i informacji jakie były przedstawiane na wielu spotkaniach. Do przedstawianych informacji w mediach TV i radiowych. Opierając się na informacjach z GDDKiA, w chwili obecnej są analizowane i rozstrzygane złożone przez pięć firm oferty na wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania pn.: „Wykonanie Koncepcji Programowej Budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 od km 105+836 do km 130+135” oraz udzielanie odpowiedzi na zapytania w trakcie postępowania o udzieleniu zamówienia publicznego (informacja w załączniku). Wynik powinien być znany już na dniach i oficjalnie ogłoszony. Wcześniej, do końca 2015 roku, nie mógł odbyć się przetarg, ponieważ nie  było pieniędzy na ten cel w budżecie państwa. GDDKiA w Katowicach, pomimo wielu składanych pism i wniosków nie dostała środków finansowych. Dopiero w tym roku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, takie nakłady przeznaczyło na w/w prace. Jest to kolejny, mały krok do przodu. Jaki będzie dalszy los obwodnicy, jakie będą zapadać decyzje pokażą zapewne dopiero najbliższe miesiące i kolejny rok. Zapewne wszystko da się uchwycić konkretnymi datami… Nie patrzmy na to: „Czy to ci, czy tamci…” ważne, że jest kontynuacja wcześniej poczynionych kroków, decyzji, blokad drogi, itd.

Podobnie ma się kwestia rewitalizacji linii kolejowej nr 182: Tarnowskie Góry – Zawiercie (via Pyrzowice). Wykonanie dokumentacji przedprojektowej zlecone zostało w grudniu 2014r. konsorcjum firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne z Warszawy oraz KV Consultores de Ingenieria Proyectos y Obras z Madrytu. Niestety firmy nie wywiązywały się z umowy - nie realizowały kontraktu zgodnie z harmonogramem. Przekazywana przez wykonawcę dokumentacja zawierała liczne wady uniemożliwiające dokonania ich ostatecznego odbioru. Dlatego PKP PLK, w dniu 24 maja 2016r. poinformowały o odstąpieniu od umowy. Wykonawcy zostały naliczone kary umowne za zwłokę w przygotowaniu dokumentacji. Sprawa zapewne znajdzie finał w sądzie. Jednak w dość szybkim tempie, PKP PLK podpisały umowę z Polską firmą, z Poznania, jak informowało m.in. Radio Katowice i do połowy 2017r. dokumentacja powinna być wykonana. Podano również, że planowane jest rozpoczęcie prac w roku 2018, a pierwsze pociągi powinny zacząć jeździć odnowioną linią do końca 2020r. Podobnie jak w przypadku obwodnicy zostanie to zweryfikowane przez czas przyszły i podejmowane w tym temacie działania i decyzje. Powyższe inwestycje są w pisane w kontrakt terytorialny dla województwa Śląskiego.

Nie patrząc, na opisane przyszłe inwestycje, miasto Zawiercie realizuje swoje plany i kontynuuje budowę małej obwodnicy miasta. Rondo na ul. Wojska Polskiego jest już przejezdne tymczasowo. Buduje się odcinek drogi do strefy SAG i zaczął wyłaniać się krótki odcinek drogi w kierunku szpitala, w kierunku drogi wojewódzkiej nr 796 – ulicy Obr. Poczty Gdańskiej. Jak poinformował Radę Gospodarczą m. Zawiercie pan Witold Grim – Prezydent Miasta, w roku 2017 planowana jest budowa kolejnego odcinka małej obwodnicy, czyli połączenia drogi krajowej DK78 z drogą wojew. nr 796. Do tego dojdzie obwodnica Myszkowa i Mrzygłodu, która rondem połączy się z ulicą Zawiercką (pomiędzy rondem przy Villa Verde a skrzyżowaniem na Skałkę, Kopaniny). Taka infrastruktura drogowa już będzie na miasta dużym „plusem” i udogodnieniem dla kierowców. 

Informacja o tzw. Małej Zachodniej Obwodnicy Miasta na stronach www.zawiercie.eu pod linkiem: http://www.zawiercie.eu/aktualnosci/5443#!prettyPhoto

 

 

Aby umieścić komentarz należy się najpierw zarejestrować.

joomla template