Sprawy bieżące

Odkryte źródło

Wpisany przez Mariusz Golenia czwartek, 15 października 2015 12:30

Od momentu udostępnienia terenów rekreacyjnych, „gościło” już w naszej miejscowości gorące słońce, spadające jesienne liście i opady śniegu. W czasie słonecznych dni dzieci pluskały się już w oczku wodnym (rozlewisku). Biegały w krótkich spodenkach po przyległym terenie. Młodzi adepci piłkarstwa trenowali na obiektach LKS Źródło i rozgrywali mecze. Kiedy przyszły pierwsze jesienne ochłodzenia zaczęło opadać coraz więcej liści z rosnących obok drzew. Część liści trafiła do rozlewiska, co miało wpływ na „zazielenienie” się wody. Oczywiście nie jest to tylko jedyna przyczyna. Oba źródła rzeki Warty biją słabiej. Z powodu suszy opadły znacznie wody gruntowe. Wielu mieszkańców zauważyło nowy odcień wody. Niestety nie ma jeszcze całościowych odbiorów wykonanej inwestycji i nie jest wyłoniony „opiekun” źródła przy szkole, a dawniej przy dworze. Pierwszym źródłem wypływającym spod kapliczki opiekuje się zlecona przez UM w Zawierciu firma i jak Państwo zapewne dostrzegają, cyklicznie jest ono pielęgnowane. Ostatnio też musiała być skorygowana pompa z kaskady, ponieważ poziom wody w komorze pod kapliczką się obniżył. W związku z sytuacją na drugim źródle rzeki, podjęte zostały działania we własnym zakresie i została spuszczona woda z rozlewiska oraz całe oczko zostało spłukane, wyczyszczone. Chciałbym podziękować za pomoc LKS Źródło - panu Adamowi, oraz OSP na czele z Prezesem – panem Andrzejem i wszystkim uczestniczącym w akcji Strażakom z naszej dzielnicy. Spłukiwanie oczka dla OSP, jak się okazało było rozgrzewką, ponieważ chwilę po wykonaniu czyszczenia musieli ruszyć do gaszenia pożaru - podpalonych traw. Rozlewisko znowu zostało napełnione wodą, a zaraz potem przykryte śniegiem. Ciekawe, co jeszcze jesień nam przyniesie?

 

 

Obwodnica w planach

Wpisany przez Mariusz Golenia poniedziałek, 12 października 2015 10:32

DŁUGOŚĆ - 24,299 km

I. Prace przygotowawcze

Obecny etap – wykonano dokumentację studialną obejmującą Studium Techniczno – Ekonomiczno -  Środowiskowe – etap II w ramach „Opracowania koncepcji programowej i materiałów do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej nr 78 Siewierz – Szczekociny do granicy województwa śląskiego z województwem świętokrzyskim) z obwodnicami miejscowości: Poręba i Zawiercie, Kroczyce i Pradła oraz Szczekociny” oraz materiały do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia

Etap zrealizowany:

14.07.2009r. - odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.

16.03.2010r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w  Katowicach.

31.05.2011r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, realizowanego według rekomendowanego wariantu 1 od km 105+654 do 116+150, dalej według wariantu 2 od km 116+150 do 121+500 i ponownie według wariantu 1 od km 121+500 do km 160+417,93.

05.10.2011r. – uzyskano decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ), która spowodowała, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Etap w realizacji:

W dniu 17.04.2015r. tut. Oddział wystąpił do Centrali GDDKiA o wyrażenie zgody na wszczęcie procedury przetargowej pozwalającej na wybór wykonawcy oraz na podjęcie prac projektowych związanych z budową obwodnicy miasta Poręba i Zawiercie w ciągu drogi krajowej nr 78. W chwili obecnej trwa uzgadnianie Programu Inwestycyjnego przedsięwzięcia z Centralą GDDKiA w Warszawie.

Dokumentacja winna zostać wykonana w podziale na dwa odcinki realizacyjne tj. :

Odcinek I – Siewierz - Poręba – Zawiercie (Kromołów) - od km 105+836 do km 122+409 realizowany w systemie „Projektuj i Buduj”;

Odcinek II – m. Zawiercie (Kromołów – Żerkowice) - od km 122+409 do km 130+135 realizowany w systemie „Projektuj i Buduj”.

II. Opis inwestycji

Przebieg drogi:

·         województwo: śląskie

·         powiat: będziński, zawierciański

·         gmina: Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie, Ogrodzieniec

Podstawowe parametry techniczne:

·         klasa techniczna drogi: GP

·         prędkość projektowa: 80 km/h

·         szerokość jezdni: jednia jezdnia, 2 pasy ruchu po 3,5 m;

·         szerokość pobocza utwardzonego: 2,00 m

·         obciążenie nawierzchni: 115 kN

·         kategoria ruchu: KR6

Zakres inwestycji:

Efektem rzeczowym planowanej inwestycji będzie budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 od km 105+836 do km 130+135 na długości 24,299 km. Zostaną wybudowane trzy węzły, dwa skrzyżowania, obiekty mostowe w tym: 2 mosty, 12 wiaduktów w ciągu drogi krajowej. Ponadto wybudowane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska oraz elementy odwodnienia drogi.

Wariantowanie przebiegu drogi:

STEŚ etap II dla inwestycji polegającej na budowie drogi krajowej nr 78 z obwodnicami zostało przygotowane jako materiał dla uzyskania Decyzji Środowiskowej. Przebieg trasy został rozpatrzony w czterech wariantach przez GDDKiA. Wszystkie warianty były szeroko konsultowane ze społeczeństwem, organami samorządowymi. Wszelkie protesty i postulaty zostały przeanalizowane przez tutejszy Odział przy udziale biura projektów. Wariant 1 wskazano jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy drogi i wybrany do realizacji.

Obiekty inżynierskie:

Odcinek I:

•       budowa wiaduktu nad ul. Kolejową w gm. Porębie,

•       budowa mostu nad rzeką Czarna Przemsza w gm. Łazy,

•       budowa wiaduktu nad DW nr 796 w gm. Łazy,

•       budowa wiaduktu nad linią kolejową PKP oraz nad ul. Grunwaldzką w gm. Zawiercie,

•       budowa wiaduktu w km 118+513 w gm. Zawiercie,

•       budowa wiaduktu nad DP1721S w gm. Zawiercie,

•       budowa mostu nad rzeką Czarna Przemsza w gm. Zawiercie,

•       budowa wiaduktu w ciągu DK78 nad linią kolejową w gm. Ogrodzieniec,

•       budowa wiaduktu nad drogą wojewódzką nr 791 (ul. Olkuska),

•       projektowany wiadukt w km 122+409 w gm. Zawiercie,

•       przebudowa systemu odwodnienia.

 Odcinek II:

•       budowa wiaduktu nad ul. Harcerską (DP 1730S) w gm. Zawiercie,

•       budowa wiaduktu nad ul. Karlińską (DP 1726S) w gm. Zawiercie,

•       budowa wiaduktu nad ul. Szymonowicza (DP1725S),

•       budowa wiaduktu w km 129+594 w gm. Zawiercie,

•       budowa skrzyżowania z istniejąca drogą DK-78 (ul. Jurajska, ul. Grobla),

•       przebudowa systemu odwodnienia

Węzły:

Wariant preferowany:                                                                                                           

•       budowa węzła „Kuźnica”,

•       budowa węzła „Zawiercie”,

•       budowa węzła „Kromołów”

 III. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji

Inwestycję podzielono na 2 części, zgodnie z następującym podziałem:

Odcinek I – Siewierz - Poręba – Zawiercie (Kromołów) - od km 105+836 do km 122+409 realizowany w systemie „Projektuj i Buduj”;

Odcinek II – m. Zawiercie (Kromołów – Żerkowice) - od km 122+409  do km 130+135 realizowany w systemie „Projektuj i Buduj”.

 

źródło: GDDKiA 

   

Docieplenie domów jednorodzinnych

Wpisany przez Mariusz Golenia piątek, 09 października 2015 10:19

Narodowy Fundusz przeznacza 400 mln zł na kompleksową termomodernizację domów jednorodzinnych. Właściciele będą mogli otrzymać nawet 40 proc. dotacji za poprawę efektywności energetycznej. Nowy program Ryś przyczyni się do oszczędności i lepszego użytkowania energii oraz do poprawy jakości powietrza.

Program Ryś – termomodernizacja budynków jednorodzinnych, ma na celu ograniczenie strat energii, potrzebnej do ogrzewania domów i tym samym ograniczenie szkodliwych emisji. Do polskich rodzin zostanie skierowana pomoc finansowa na przeprowadzenie inwestycji  w domach jednorodzinnych. Narodowy Fundusz przeprowadzi szeroką edukację wśród mieszkańców i pracowników gmin, by uświadomić im korzyści płynące z termomodernizacji. Celem programu Ryś jest także rozwój krajowego rynku urządzeń i usług, związanych z efektywnością energetyczną.

Domy jednorodzinne stanowią prawie połowę wszystkich budynków mieszkalnych w Polsce, jednak do tej pory ich termomodernizacja nie była w znaczący sposób wspierana. Chcemy, by program Ryś stał się pod tym względem przełomem i przekonał Polaków do korzyści, płynących z oszczędzania energii i ograniczenia spalania złej jakości paliw – mówi Małgorzata Skucha, Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Warunki dofinansowania

Dofinansowanie obejmie prace dociepleniowe, ale też modernizację instalacji wewnętrznych oraz wymianę źródeł ciepła. Będzie można uzyskać finansowanie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, przy czym dla każdego przedsięwzięcia określono maksymalne, jednostkowe koszty kwalifikowane – czyli ile pieniędzy Narodowy Fundusz może na dane działanie wypłacić.

Z programu Ryś wsparcie będzie udzielane w formie kredytów bądź pożyczek z dotacją, poprzez banki i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Zwrotna forma tej  pomocy daje możliwość ponownego wykorzystania środków i dotarcia do większej liczby osób w dłuższej perspektywie czasu – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW.

Inwestor może indywidualnie zdecydować o zakresie prac modernizacyjnych. Połączenie najważniejszych działań termoizolacyjnych będzie premiowane wyższą dotacją.

Najwyższa możliwa dotacja wyniesie 40 proc. przy kompleksowych inwestycjach, obejmujących ocieplenie ścian i dachu. W przypadku termoizolacji tylko niektórych elementów, a także zastosowaniu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła czy odnawialnych źródeł energii, właściciel budynku dostanie 20 proc. dotacji.

Dotacja pokryje w całości koszty niezbędnej dokumentacji projektowej a także koszty oceny energetycznej budynku przed realizacją inwestycji i potwierdzenie efektów realizacji przedsięwzięcia. Ocena energetyczna nie będzie wymagała skomplikowanego audytu.

Termoizolacja pojedynczych elementów budynków (okien, podłóg) oraz zastosowanie konwencjonalnych źródeł ciepła będzie dofinansowane wyłącznie w postaci preferencyjnego kredytu bądź pożyczki. Alternatywnie beneficjent może skorzystać z innych programów wsparcia wymiany źródeł ciepła, np. Prosument, Kawka.

Po pierwsze – edukacja

Jeszcze w tym roku planowana jest szeroka akcja edukacyjna, na którą Narodowy Fundusz przeznacza 2,5 mln zł. W październiku 2015 roku  zostanie ogłoszony konkurs na programy aktywnej edukacji, by w ten sposób bezpośrednio dotrzeć do jak najszerszego grona właścicieli domów jednorodzinnych.

Program jest skierowany do osób, posiadających prawo własności domu jednorodzinnego. Do katalogu beneficjentów włączono także jednostki samorządu terytorialnego i organizacje pozarządowe, dysponujące takimi budynkami.

Wsparcie dotyczy realizacji przedsięwzięć w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych, a więc takich, w których co najmniej połowa powierzchni całkowitej wykorzystywana jest do celów mieszkaniowych. W przypadku budynków, w których na mniej niż połowie powierzchni jest realizowana działalność gospodarcza (w tym wynajem), dofinansowanie stanowić będzie pomoc de minimis.

Nabór wniosków !!!

Nabór wniosków do programu Ryś prowadzony będzie w trybie ciągłym. Przewiduje się, że mieszkańcy będą mogli rozpocząć składanie wniosków w I kwartale 2016 roku.

Narodowy Fundusz ma duże doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu programów termomodernizacji budynków wielorodzinnych, użyteczności publicznej i przemysłowych. Do stworzenia programu Ryś zachęciły nas sukcesy naszej dotychczasowej oferty skierowanej do polskich rodzin: Programu Prosument i programu kolektorów słonecznych – dodaje Małgorzata Skucha.

Budżet programu wynosi 400 mln zł, z czego 120 mln zł w formie bezzwrotnej i 280 mln zł w formie zwrotnej. Program będzie realizowany w latach 2015-2023, z możliwością zawierania umów do końca 2020 roku.

Prace nad programem Ryś są wspierane przez Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej ds. Energii. Realizacja programu ułatwi wypełnianie zobowiązań Polski określonych w Dyrektywie 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej i Dyrektywie 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy CAFE.

Pilotaż Programu Priorytetowego RYŚ –termomodernizacja budynków jednorodzinnych – prezentacja w formacie PDF.

   

Wczoraj - Dzisiaj

Wpisany przez Mariusz Golenia środa, 30 września 2015 19:57

Od zakończenia prac na terenach rekreacyjnych, od zdemontowania ogrodzenia, mija kolejny tydzień. Wiele pojawia się pytań dotyczących oddanej inwestycji. Odpowiedzi na zadawane pytania mogło by być wiele. Próbą odpowiedzi mogą być zdjęcia. Bez komentarza. Bez narracji. Bez przemyśleń. Obrazy. Państwu zostawiam ocenę i interpretację.

Korzystając z okazji, jeszcze raz chciałbym podziękować wszystkim mieszkańcom, społecznikom z naszej dzielnicy, którzy działają w Kromołowskich stowarzyszeniach. Wszystkim rodzimym przedsiębiorcom i nie tylko, przychylnym naszej miejscowości. Wszystkim samorządowcom, włodarzom miasta, województwa. Wszystkim urzędnikom szczebla miejskiego, regionalnego. Podziękować za to, jak Kromołów zmienił się w ostatnich latach.

Na koniec przytoczę tylko stwierdzenie, jednego z rodziców, który przywiózł młodzież z Dąbrowy Górniczej na mecz trampkarzy na naszym boisku: „…fajnie tu mają…” Szanujmy to co mamy! Zobaczymy co przyniesie przyszłość.

P.S. Dziękuję panu Aleksandrowi Bąbie za udostępnienie zdjęć.

 

   

Zmiany w projekcie ul. Darniowej

Wpisany przez Mariusz Golenia środa, 16 września 2015 19:48

W związku z niewydaniem zgody, nie zatwierdzeniem przez Starostwo Powiatowe w Zawierciu i KP Policji organizacji ruchu (chodnika) na ul. Darniowej, Wydział Inwestycji i Projektów UM w Zawierciu, musiał skorygować projekt przebudowywanej ulicy, aby nie zostały zatrzymane prace budowlane. Nie zatwierdzenie organizacji ruchu jest związane z kontrolą NIK-u w latach ubiegłych dróg lokalnych w Powiecie Zawierciańskim oraz całym woj. śląskim i wydanym zaleceniom. Przykład zaleceń pokontrolnych mamy na ul. Łośnickiej. Na odcinku od Rynku do skrzyżowania ulic: Łośnickiej i Filaretów zostały „obłożone” znakami słupy, które są w skrajni drogi. Podobne uzasadnienie przedstawiono odnośnie słupów w ciągu chodnika (drogi) na ulicy Darniowej. Zmiana projektu spowodowała, że ulica z szerokości 4 m, została przeprojektowana na ulicę o szerokości 5 m – bez chodnika. Ulica będzie ciągiem pieszo-jezdnym oznaczoną znakami: „Strefa zamieszkania” – takie informacje przekazał UM w Zawierciu. Poniżej przedstawiam Państwu, co „kryje się” pod powyższym stwierdzeniem i jakie przepisy ruchu drogowego będą obowiązywać. Zastanawiając się nad zmianą projektu, czy będzie to dobre rozwiązanie dla mieszkańców, można powiedzieć: „…że nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło…”. Szersza droga (5m) ułatwi mijanie się samochodów i pieszych. Odśnieżanie w zimie nie zawęzi tak drogi, jak w przypadku odśnieżania drogi o szer. 4m, gdzie zasypany byłby też chodnik. Nie będzie „problemów” z odśnieżaniem chodnika na długości posesji. Gdy chodnik będzie zasypany, piesi będą poruszać się drogą. Na kilku drogach nowo wybudowanych w naszej dzielnicy, piesi poruszają się po drodze a chodnik zarasta trawą i chwastami... Na ulicy będzie ograniczenie prędkości do 20 km/h. Piesi będą mieli zawsze pierwszeństwo. „Strefa zamieszkania” może mieć również wpływ na dodatkowe ograniczenie w przyszłości poruszania się po ulicy pojazdów o dużym tonażu, np. traktorów z beczkami. Ale te kwestie pozostawiam ocenie mieszkańcom ulicy Darniowej, prosząc o zastanowienie się. Jeżeli zmiana jest przez mieszkańców oceniana, jako nie dobre rozwiązanie, zapraszam mieszkańców na godz. 16.30 do Pałacyku nad Wartą, w dniu 24.08.2015r.

Strefa zamieszkania  – strefa w ruchu drogowym, w której pieszy może się poruszać swobodnie po całej udostępnionej do użytku publicznego przestrzeni i ma pierwszeństwo przed pojazdami (kierujący musi ustąpić pieszemu w każdym wypadku). Ponadto:

- Dziecko  w  wieku do 7 lat może korzystać z drogi również bez opieki dorosłych

- Obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h

- Opuszczając strefę zamieszkania, należy ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.

Strefa zamieszkania, to także specjalny obszar nie tylko ze względu na obowiązujące normy prawne, ale także z uwagi na to, że ma on służyć przede wszystkim osobom tam zamieszkującym, wypoczywającym, uczęszczającym do szkół, robiącym zakupy w sieciach sklepów itp. Ma również zapewnić bawiącym się na tym obszarze dzieciom maksimum bezpieczeństwa. Strefy zamieszkania to swoisty azyl dla pieszych i obszar, w którym pieszy powinien czuć się bezpieczny. Normy prawne dopuszczają jednak możliwość wjazdu pojazdów mechanicznych, na specjalnych zasadach.

http://www.brd.org.pl/2,146,Strefa_zamieszkania__bezpieczna_strefa_dla_pieszych.htm

 

 

   

Strona 44 z 59

<< pierwsza < poprzednia 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 następna > ostatnia >>
joomla template