Obwodnica w planach
Wpisany przez Mariusz Golenia poniedziałek, 12 października 2015 10:32
DŁUGOŚĆ - 24,299 km
I. Prace przygotowawcze
Obecny etap – wykonano dokumentację studialną obejmującą Studium Techniczno – Ekonomiczno - Środowiskowe – etap II w ramach „Opracowania koncepcji programowej i materiałów do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej nr 78 Siewierz – Szczekociny do granicy województwa śląskiego z województwem świętokrzyskim) z obwodnicami miejscowości: Poręba i Zawiercie, Kroczyce i Pradła oraz Szczekociny” oraz materiały do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia
Etap zrealizowany:
14.07.2009r. - odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.
16.03.2010r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach.
31.05.2011r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, realizowanego według rekomendowanego wariantu 1 od km 105+654 do 116+150, dalej według wariantu 2 od km 116+150 do 121+500 i ponownie według wariantu 1 od km 121+500 do km 160+417,93.
05.10.2011r. – uzyskano decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ), która spowodowała, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Etap w realizacji:
W dniu 17.04.2015r. tut. Oddział wystąpił do Centrali GDDKiA o wyrażenie zgody na wszczęcie procedury przetargowej pozwalającej na wybór wykonawcy oraz na podjęcie prac projektowych związanych z budową obwodnicy miasta Poręba i Zawiercie w ciągu drogi krajowej nr 78. W chwili obecnej trwa uzgadnianie Programu Inwestycyjnego przedsięwzięcia z Centralą GDDKiA w Warszawie.
Dokumentacja winna zostać wykonana w podziale na dwa odcinki realizacyjne tj. :
Odcinek I – Siewierz - Poręba – Zawiercie (Kromołów) - od km 105+836 do km 122+409 realizowany w systemie „Projektuj i Buduj”;
Odcinek II – m. Zawiercie (Kromołów – Żerkowice) - od km 122+409 do km 130+135 realizowany w systemie „Projektuj i Buduj”.
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
· województwo: śląskie
· powiat: będziński, zawierciański
· gmina: Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie, Ogrodzieniec
Podstawowe parametry techniczne:
· klasa techniczna drogi: GP
· prędkość projektowa: 80 km/h
· szerokość jezdni: jednia jezdnia, 2 pasy ruchu po 3,5 m;
· szerokość pobocza utwardzonego: 2,00 m
· obciążenie nawierzchni: 115 kN
· kategoria ruchu: KR6
Zakres inwestycji:
Efektem rzeczowym planowanej inwestycji będzie budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 od km 105+836 do km 130+135 na długości 24,299 km. Zostaną wybudowane trzy węzły, dwa skrzyżowania, obiekty mostowe w tym: 2 mosty, 12 wiaduktów w ciągu drogi krajowej. Ponadto wybudowane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska oraz elementy odwodnienia drogi.
Wariantowanie przebiegu drogi:
STEŚ etap II dla inwestycji polegającej na budowie drogi krajowej nr 78 z obwodnicami zostało przygotowane jako materiał dla uzyskania Decyzji Środowiskowej. Przebieg trasy został rozpatrzony w czterech wariantach przez GDDKiA. Wszystkie warianty były szeroko konsultowane ze społeczeństwem, organami samorządowymi. Wszelkie protesty i postulaty zostały przeanalizowane przez tutejszy Odział przy udziale biura projektów. Wariant 1 wskazano jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy drogi i wybrany do realizacji.
Obiekty inżynierskie:
Odcinek I:
• budowa wiaduktu nad ul. Kolejową w gm. Porębie,
• budowa mostu nad rzeką Czarna Przemsza w gm. Łazy,
• budowa wiaduktu nad DW nr 796 w gm. Łazy,
• budowa wiaduktu nad linią kolejową PKP oraz nad ul. Grunwaldzką w gm. Zawiercie,
• budowa wiaduktu w km 118+513 w gm. Zawiercie,
• budowa wiaduktu nad DP1721S w gm. Zawiercie,
• budowa mostu nad rzeką Czarna Przemsza w gm. Zawiercie,
• budowa wiaduktu w ciągu DK78 nad linią kolejową w gm. Ogrodzieniec,
• budowa wiaduktu nad drogą wojewódzką nr 791 (ul. Olkuska),
• projektowany wiadukt w km 122+409 w gm. Zawiercie,
• przebudowa systemu odwodnienia.
Odcinek II:
• budowa wiaduktu nad ul. Harcerską (DP 1730S) w gm. Zawiercie,
• budowa wiaduktu nad ul. Karlińską (DP 1726S) w gm. Zawiercie,
• budowa wiaduktu nad ul. Szymonowicza (DP1725S),
• budowa wiaduktu w km 129+594 w gm. Zawiercie,
• budowa skrzyżowania z istniejąca drogą DK-78 (ul. Jurajska, ul. Grobla),
• przebudowa systemu odwodnienia
Węzły:
Wariant preferowany:
• budowa węzła „Kuźnica”,
• budowa węzła „Zawiercie”,
• budowa węzła „Kromołów”
III. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Inwestycję podzielono na 2 części, zgodnie z następującym podziałem:
Odcinek I – Siewierz - Poręba – Zawiercie (Kromołów) - od km 105+836 do km 122+409 realizowany w systemie „Projektuj i Buduj”;
Odcinek II – m. Zawiercie (Kromołów – Żerkowice) - od km 122+409 do km 130+135 realizowany w systemie „Projektuj i Buduj”.
źródło: GDDKiA