Strona główna Towarzystwo Sympatyków Kromołowa

Wpisany przez Mariusz Golenia niedziela, 13 stycznia 2019 10:12

Zimowy wieczór

Wpisany przez Wanda Drożdżowska wtorek, 18 grudnia 2018 23:37

Zimowy wieczór, łagodny, okryty niewielką warstewką śniegu i rozświetlony świątecznym blaskiem ulicznych lamp 17grudnia 2018 roku. Pałacyk nad Wartą w Kromołowie przyciąga ciepłem jasnych okien. Wokół budynku cicho i tylko parkujące tu samochody i światło w oknach wskazują, że w środku coś się dzieje.

Co się dzieje? Nic szczególnego. To spotkanie Towarzystwa Sympatyków Kromołowa. I nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie wyjątkowy charakter tego spotkania. To spotkanie jest corocznym zwyczajem przedświątecznego, wigilijnego wieczoru tych wszystkich, którzy chcą podkreślić znaczenie i urok Świąt Bożego Narodzenia.

Jest nas sporo, ponad trzydzieści  osób. Na stołach gałązki jemioły, opłatek, mandarynki i maleńkie czekoladki. Symboliczne prezenty gwiazdkowe. Ale tu liczy się dobry nastrój. I tak właśnie jest o czym świadczy gwar panujący niepodzielnie. Wszyscy mamy sobie wiele do powiedzenia.

Nagle gwar cichnie. Wchodzi pani Pola Burzyńska i.. prowadzi nam gości ! Niespodzianka! Gości jest trzech. Zjawiają się jak trzej królowie, pomyślałam.  Niespodziewani lecz na pewno bardzo mili.

Nasi  goście to Prezydent naszego miasta pan Łukasz Konarski, v-ce przewodniczący Rady Powiatu a zarazem dyrektor szkoły w Kromołowie pan Andrzej Wilk i przewodniczący  Samorządu Mieszkańców Kromołowa pan Włodzimierz Czech. Rozlegają się brawa, bo to naprawdę niespodzianka. Przyjmujemy życzenia świąteczne i noworoczne od pana prezydenta wraz z prezentem, jaki przygotował dla Stowarzyszenia i wręczył pani Poli. Jest to śliczny świąteczny stroik, który wędruje na stół, a zapalona świeca jeszcze bardziej podkreśla wigilijny charakter naszego spotkania. Dziękujemy gościom za życzenia, żegnamy się z nimi serdecznie. Mają jeszcze sporo do zrobienia na dzisiejszy wieczór, a my zaczynamy kolędowanie. Oj maluśki, maluśki, maluśki, kiejby rękawicka... Pan Wiesław nastroił struny gitary, pani Basia umościła się  z akordeonem na krześle.

„Wśród nocnej ciszy głos się rozchodzi….” Śpiewamy. A w przerwach słuchamy wdzięcznych pastorałek: „ Pastuszkowie spieszą tam, gdzie na sianku Stwórca sam, Anieli śpiewali Chwałę Bogu, pokój Wam”.

Jest ciepło, radośnie i serdecznie. Czas powoli acz konsekwentnie idzie do przodu, a może zdradziecko biegnie? To kolejne nasze Święta, wciąż jeszcze nasze. Przeżyjmy je tak abyśmy nie musieli niczego żałować! WSZYSTKIEGO  DOBREGO!!!

Goście z Czarnkowa nad źródłami rzeki Warty

Wpisany przez Czesława Bąba czwartek, 28 czerwca 2018 14:23

W naszej amatorskiej piosence o Kromołowie autorka pisze, a właściwie śpiewa, że naszą chlubą są źródła rzeki Warty. Mogliśmy przekonać się o tym w dniu 14.06.2018 r. Otóż odwiedziła nas 41 osobowa grupa z Czarnkowa nad Notecią.  Przewodniczący Towarzystwa Miłośników Czarnkowa  - Piotr Szlanga i  Barbara Gurynowicz postanowili w drodze do Zakopanego zatrzymać się nad źródłami rzeki Warty. Pani Barbara była mile zaskoczona widokiem. Jej poprzedni pobyt przed wielu laty z młodzieżą szkolną nie pozostawił ciekawych wrażeń, a obecnie zobaczyła źródła rzeki pięknie wyeksponowane, „Bulwar nad Wartą” zaprojektowany i wykonany nowocześnie.

Wycieczką zaopiekowali się członkowie Towarzystwa Sympatyków Kromołowa – Czesława Bąba i Pola Burzyńska towarzysząc w zwiedzaniu obiektu sportowo-rekreacyjnego a także umożliwiając zorganizowanie posiłku – grillowanie.

Gościom wręczono aktualny folder Kromołowa z załączonym tekstem piosenek napisanych z okazji jubileuszu 825 lat lokacji miejscowości. Wszyscy wspólnie je odśpiewali, a goście dopatrzyli się analogii w historii Czarnkowa i Kromołowa.

Mamy nadzieję, że mieszkańcy pięknego Czarnkowa będą mile wspominać pobyt u nas.

Wycieczka członków Towarzystwa Sympatyków Kromołowa na skałki "Sowiniec" w dniu 12.06.2018 r.

Wpisany przez Wanda Drożdżowska wtorek, 26 czerwca 2018 11:16

Stałam na balkonie w bloku z wielkiej płyty i szarpały mną sprzeczne uczucia. Jechać? Nie jechać!  W tym momencie deszczyk jakby lekko zelżał. Dobra, wypogodzi się. Więc jadę. A on, deszczyk, którego nawiasem mówiąc nie było za wiele tego lata, padał sobie raz mocniej, raz słabiej skutecznie utrudniając podjęcie decyzji.

W końcu jednak podjęłam decyzję. Jaką? No jakąż mogłam podjąć?! Jedynie słuszną. Jak nasza partia ze słusznie minionej epoki. Pojechałam!

A kiedy zobaczyłam  wokół siebie przyjazne twarze to nawet się nie zdziwiłam, że słońce wyszło zza chmur i radosnymi promieniami  maluje cudną mozaikę na leśnym dukcie, którym wędrowaliśmy w stronę skał Sowińca. Było cudownie! Ja byłam lekka, radosna i gdybym miała skrzydła odleciałabym. Bez dwóch zdań! Tak prosto, zwyczajnie, jak robi to ptak.

Nie odleciałam. Zostałam na ziemi przy ognisku, gdzie piekliśmy kiełbaski, a płomienie ognia strzelały wysoko i nawet dym dyskretnie i delikatnie drażnił nasze oczy, jakby wiedział, że byłoby nietaktem z jego strony psuć nam dobrą zabawę i zagłuszać aromat otaczających nas zapachów.
I zawróciło mi się od tego wszystkiego w głowie. Ale to był miły zawrót głowy.

Dziękuję wszystkim wycieczkowiczom, naszej pani Poli, a także dającej nam przytulisko i serdeczne przyjęcie pani Krysi.  W.D.

Zdjęcia: Aleksander Bąba

Korona Gór Polski

Wpisany przez Pola Burzyńska środa, 14 marca 2018 10:32

Dzięki turystycznej pasji ADAMA PAŁUCHY, członka Towarzystwa Sympatyków Kromołowa,  w dniach 12 lutego i 12 marca b.r. Sympatycy Towarzystwa odbyli wirtualną wędrówkę  górską. Mieli okazję prześledzić trudy zdobywania „Korony Gór Polski” na ekranie, a przygotowane zdjęcia zostały poparte interesującym komentarzem historii danego rejonu, ciekawostkami przyrodniczymi i geologicznymi spotykanymi na szlakach.

Klub Zdobywców Korony Gór Polski działa od 20 lat w Warszawie i obecnie liczy ponad 21 tys. członków. Należy zaznaczyć, że Adam Pałucha jest pierwszym kromołowianinem, któremu tytuł ten został przyznany przez Lożę Zdobywców w dniu 14.10.2016 r., wpisanym na listę zdobywców pod numerem 1165.
Brawo Panie Adamie!

Z wielu wykonanych na górskich ścieżkach zdjęć wybrane zostały takie, które zaciekawiły uczestników prelekcji w lutym na tyle, że niecierpliwie oczekiwali następnego spotkania. Właśnie wczoraj 12.03.2018r. Sympatycy spotkali się  podobnie jak poprzednio w licznym gronie (w lutym-37 osób, w marcu-35 osób) i wysłuchali naszego zdobywcy najwyższych szczytów 28 pasm górskich w Polsce. Właśnie tyle szczytów należy zdobyć,  aby otrzymać  tytuł ZDOBYWCY Korony Gór Polski. Adam dokonał tego w 17 miesięcy i nie poprzestał na tym. Dalej chodzi po górach i zaprasza wszystkich miłośników wędrówek do wspólnego spędzania czasu na górskich szlakach. Za pośrednictwem Towarzystwa Sympatyków Kromołowa możemy zaplanować już wkrótce pierwszą wspólną wyprawę.

Na zakończenie p. Adam złożył życzenia z okazji Dnia Kobiet i poczęstował uczestników spotkania symboliczną lampką szampana.