Obwodnica Zawiercia i Poręby - przetargi
Wpisany przez Mariusz Golenia poniedziałek, 25 lutego 2019 17:22
Pomimo informacji o przewyższeniu zakładanych kwot na budowę obwodnicy w ofertach przetargowych, myślę, że zostaną poczynione kroki o dołożenie środków finanosowych na ten cel. Bardzo potrzebną inwestycję w naszym regionie. Zobaczymy, co przyniosą kolejne dni. Czy zostanie zrobiony kolejny krok do przodu?
Tekst/zdjęcie: www.zawiercie.naszemiasto.pl
Obwodnica Zawiercia dużo droższa od założeń GDDKiA. Wszystkie oferty wykonawców powyżej budżetu.
"W piątek, 22 lutego o godz. 9 w siedzibie katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otwarto oferty wykonawców chcących wybudować obwodnicę Poręby i Zawiercia. Obwodnica byłaby jednocześnie nowym śladem drogi krajowej nr 78. Wszystkie oferty znacznie przewyższają budżet GDDKiA złożony na tę inwestycję.
Gdyby przyjąć, że wygrają oferty najtańsze, to w pierwszym przypadku GDDKiA musiałaby dołożyć ponad 148 mln zł, a w przypadku kolejnego odcinka ponad 45 mln zł!
Inwestycję podzielono na dwa odcinki. W przetargu na odcinek I (Siewierz – Poręba – Zawiercie -Kromołów) wpłynęło 8 ofert. GDDKiA miała zamierzała wydać na ten cel 287,9 mln zł (287 967 754,69 zł), jednak wszystkie oferty, które wpłynęły przewyższały tę kwotę.
Oto kwoty zaproponowane przez poszczególne firmy:
- Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia SA – 449,7 mln zł
- Konsorcjum Aldesa Construcciones Polska Sp. z oo – 580,2 mln zł
- Strabag Sp. z o.o. - 506,4 mln zł
- Mostostal Warszawa SA, Drogomex Sp. z o.o. I Masfalt sp. z o.o. – 608,8 mln zł
- Mota-Engil Central Europe SA – 499,8 mln zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor 435,9 mln zł
- Budimex SA – 513,2 mln zł
- Polaqua Sp. z o.o. - 483,5 mln zł
Jak widać, wszystkie oferty przewyższają znacznie budżet inwestora. W przetargu na drugi odcinek obwodnicy Zawiercia (Odcinek II – odcinek w m. Zawiercie (Kromołów – Żerkowice) GDDKiA miało do dyspozycji nieco ponad 142 mln zł 142 050 384,12 zł brutto.
Wpłynęło siedem ofert. Tu również wszystkie znacznie przekraczały budżet zamawiającego.
Oto oferty firm:
Budimex SA – 236,08 mln zł
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 193,5 mln zł
Mota-Engil Central Europe SA – 229,2 mln zł
Mostostal Warszawa SA, Drogomex Sp. z o.o. i Masfalt sp. z o.o. - 288,05 mln zł
Strabag Sp. z o.o. - 239,9 mln zł
Konsorcjum Aldesa Construcciones Polska Sp. z oo, Aldesa Construcciones SA- 198,6 mln zł
Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia SA - 187,9 mln zł.
Przypomnijmy. 24-kilometrowa obwodnica Zawiercia ma być gotowa do 2022 roku. Takie były założenia dla tej inwestycji, wpisanej do Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023. Przetarg ogłoszono w listopadzie 2018 roku Droga pozwoli jadącym w kierunku Kielc ciężkim tirom i ciężarówkom wypakowanym węglem ominąć centrum Poręby i Zawiercia. Czekają na nią zarówno mieszkańcy powiatu zawierciańskiego jak i kierowcy. Obwodnica Zawiercia ułatwi życie wszystkim. O inwestycji mówi się już od ponad dwudziestu lat.
Obwodnica ma mieć 24 km długości. Ominie Porębę i Zawiercie. Obecnie ruch tranzytowy odbywa się przez centrum tych miast.Początkowo planowano budowę trzech węzłów, 2 mosty, 12 wiaduktów w ciągu drogi krajowej. Przynajmniej takie było pierwotne założenie. Obecnie te założenia zmodyfikowano. Inwestycja podzielona została na dwa zadania: Siewierz–Poręba–Zawiercie (Kromołów), będzie mieć 16,7 km długości. W ramach tego fragmentu powstać mają m.in. dwa węzły: „Kuźnica” i „Kromołów” oraz siedem wiaduktów i cztery mosty.
Drugie zadanie, w Zawierciu (Kromołów–Żerkowice), będzie mieć 7,6 km długości, a na trasie powstaną m.in. cztery wiadukty.
We wrześniu ważyły się jeszcze losy rozwiązań technicznych jakie zostały określone w specyfikacji.
Ma to być droga o nośności przystosowanej do ciężkiego transportu. Ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku."
źródło: www.zawiercie.naszemiasto.pl - http://zawiercie.naszemiasto.pl/artykul/obwodnica-zawiercia-duzo-drozsza-od-zalozen-gddkia,5006672,artgal,t,id,tm.html