OBWODNICA PORĘBY i ZAWIERCIA - aktualności
Wpisany przez Mariusz Golenia czwartek, 04 listopada 2021 19:41
Obwodnica Poręby i Zawiercia...
Cały czas pojawiają się pytania o realizację inwestycji najważniejszej dla miasta Zawiercie, podobnie dla dz. Kromołów a mianowicie powstania obwodnicy Poręby i Zawiercia.Poniżej przedstawiam Państwu chronologię kolejnych etapów oraz postępowań administracyjnych w danej sprawie. Jeżeli chodzi o pierwszy odcinek od Siewierza do węzła Kromołów na Wydrze Zielonej to jak zapewne Państwo wiecie jest już wykonawca inwestycji, który ma już swoją bazę w Zawierciu i czeka już teraz tylko na wydanie przez Wojewodę Śląskiego pozwolenia na budowę a w przypadku drogi jest to ZRID – Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Zapewne też będą musiały być przeprowadzone rozmowy pomiędzy zleceniodawcą: GDDKiA o/Katowice a zleceniobiorcą: konsorcjum MIR-BUD – KOBYLARNIA, ale to już są rozmowy możemy je nazwać handlowe, dwustronne i zostawmy je zainteresowanym. Kwestia wydłużenia się wydania decyzji związana była z RDOŚ w Katowicach i kwestią ponownego postępowania odnośnie oddziaływania inwestycji na środowisko, ale to już zostało zakończone. Tak niestety wygląda sprawa w przypadku inwestycji w systemie projektu-buduj. Inaczej sprawa będzie wyglądać w przypadku drugiego odcinka węzeł Kromołów – węzeł Kalinówka. Tutaj jest już na ukończeniu projekt a następnie firma Multiconsult Polska MCP – Warszawa będzie uczestniczyć wraz z GDDKiA w postępowaniu o wydanie decyzji ZRID. Dopiero po wydaniu przez Wojewodę pozwolenia GDDKiA ogłosi przetarg, który wyłoni wykonawcę. Wszystkie firmy uczestniczące w przetargu będą wyceniać pracę na podstawie jednego, tego samego projektu. A do pracy będą praktycznie mogli przystąpić po przekazaniu placu bodowy, gdyż wszystkie decyzje, dokumentacje będą już gotowe. I tak chyba powinny wyglądać takowe inwestycje w Polsce. Niezależnie od tego kto sprawuje władzę, realizowane są kolejno zaprojektowane inwestycje. Oczywiście nie zawsze się tak da zrobić. Kwestia danej chwili, potrzeby w danym regionie. Ale jak planuje się tak duże inwestycje jak jedna z najdłuższych obwodnic w Polsce, myślę, że taka powinna być kolejność: projekt – przetarg – budowa. W przypadku drugiego odcinka teraz też będą zabezpieczane środki finansowe na jego realizację w budżecie Państwa. Przypomnę, też że są już projektowane kolejne odcinki obwodnic w ciągu DK-78: Kroczyc, Pradeł, Szczekocin.
https://dk78poreba-zawiercie-obw1.pl/index.html
https://mosty.elamed.pl/material[52097]