Strona główna Samorząd Mieszkańców Sprawy bieżące Co przyniesie, tzw. „Ustawa śmieciowa”?

Co przyniesie, tzw. „Ustawa śmieciowa”?

Podczas spotkania w Urzędzie Miasta z przedstawicielami Wydziału Ochrony Środowiska, a dokładnie komórki odpowiedzialnej za wprowadzenie nowej tzw. ustawy śmieciowej w życie i związanych z nią zmianami, zostaliśmy poinformowani o krokach jakie muszą zostać zrobione przez mieszkańca w kontekście czekających zmian. Niezależnie od tego, zgłosiłem na spotkaniu, aby wziąć pod uwagę zmniejszenia opłat dla rodzin wielodzietnych (tak jak to wprowadzono w niektórych miastach), ponieważ koszty wywozu nieczystości drastycznie wzrosną dla takich gospodarstw i na przykład dla rodzin 5-6 osobowych jest to wzrost rzędu 23-33 zł miesięcznie.  W chwili obecnej są zaproponowane jeszcze inne rozwiązania przez radnych, które pozwoliły by tą opłatę zmniejszyć. Przynajmniej gmina powinna być pro-rodzinna, jeżeli Państwo Polskie nie jest. Będziemy czekać na dalszy bieg wydarzeń w tym temacie.

Podstawą sprawą, jaką przyjdzie nam zrobić, będzie wypełnienie nowych deklaracji (to według tych oświadczeń będzie naliczana opłata) i podpisanie nowych umów oraz rozwiązanie starych. Jeżeli chodzi o rozwiązanie dotychczasowych umów na wywóz nieczystości z ZGK w Zawierciu, będzie to w miarę proste, ponieważ wystarczy przesłać pocztą rozwiązanie umowy na dotychczasowych warunkach na adres: Zakład Gospodarki Komunalnej, ul. Krzywa 3, 42-400 Zawierciem lub adres innego operatora, który zabiera od Państwa śmieci.

Wzory deklaracji, wzór rozwiązania umowy, obwieszczenie i potrzebne informacje możecie Państwo pobrać ze stron:

Takiego rozwiązania w związku z deklaracjami i nowymi umowami nie może zrobić UM, ponieważ, co śmiesznie brzmi, zabrania tego ustawa… Magistrat nie może partycypować w kosztach kurierskich (pocztowych) i nie może przesłać umowy do podpisania listownie wraz z kopertą zwrotną (na odesłanie po podpisaniu). Dlatego każdy mieszkaniec musi złożyć deklarację w terminie do dnia 02.04.2013 r. osobiście w Urzędzie Miasta, w ZGK na ulicy Krzywej lub podczas spotkań, jakie z mieszkańcami przewidują urzędnicy. Podstawą jednak żeby dopełnić w pełni formalności jest złożenie deklaracji wraz z kserokopią umowy dotychczas obowiązującej podpisanej z ZGK w Zawierciu. Jest to bardzo ważne, ponieważ deklaracja bez kserokopii jest nieważna, a takowej informacji nie znajdziecie Państwo na obwieszczeniu. Spotkanie/dyżur odbędzie się w Kromołowie, w dniu 25 marca 2013 r. od godziny 7:30 do godziny 15:30 w naszym Gimnazjum nr 6 – Szkole Podstawowej nr 13. Dlatego szczególnie zwracam Państwu uwagę na przygotowanie kserokopii umowy z ZGK, ponieważ wtedy będziecie mogli na miejscu wszystko kompleksowo załatwić. Myślę, że będzie to dla mieszkańców sporym ułatwieniem i oszczędnością czasu. Przekazanie deklaracji mieszkańcom oraz poinformowanie społeczeństwa zaproponowano również Proboszczom zawierciańskich parafii, ale jedynie nasz Ksiądz Proboszcz nie wyraził zgody na taką formę współpracy. Dlatego, proszę mieszkańców o skorzystanie z jedynego dyżuru i możliwości jaka będzie w naszej szkole, żeby uniknąć dalekiego wyjazdu do Zawiercia na ulicę Krzywą do ZGK lub UM w Zawierciu.

Poniżej spróbuję Państwu pokrótce, streścić w punktach informacje jakie usłyszałem i które zostały po zadaniu pytań wyjaśnione, dotyczące nowej ustawy i zmian jakie wnosi. Najbardziej jednak wyczerpujące odpowiedzi w tej sprawie, będzie można usłyszeć podczas spotkania/dyżuru w naszej Szkole, podczas trzech spotkań w Urzędzie Miejskim w Zawierciu w dniach 1, 6 i 14 marca 2013 r. oraz podczas dodatkowego spotkania otwartego w Urzędzie Miejskim w Zawierciu w dniu 23 marca 2013 r. (sobota) w godzinach 9:00-13:00 na sali sesyjnej.

Zasłyszane informacje:

  1. Osoby, które nie złożą deklaracji w określonym terminie będą miały naliczane koszty wywozu nieczystości zgodnie z danymi zameldowania w UM i cennikiem za śmieci niesegregowane. Dlatego warto wypełnić deklarację, ponieważ czasami w domu jest zameldowanych więcej osób, niż mieszka w danej chwili, tzn. studiujące/uczące się dzieci, praca za granicą, praca poza miejscem zameldowania, praca w delegacjach, itp. W takiej sytuacji np. są zameldowane 4 osoby a mieszkają w danej chwili 2 osoby i to stanowi podstawę do naliczania opłaty.
  2. Każdą ewentualną zmianę należy zgłosić do ZGK i wypełnić nową deklaracją.
  3. Po zadeklarowaniu się i podpisaniu nowych umów będą wyrywkowo prowadzone kontrole odnośnie zgodności danych z deklaracji.
  4. Kosze, które mają mieszkańcy obecnie będą mogły być dalej używane a dodatkowo nowy operator/firma, który będzie odbierał śmieci dostarczy nowy kosz - nieodpłatnie. Będzie można dostać dodatkowe kosze na selektywną zbiórkę, ale to już będzie do uzgodnienia w trakcie.
  5. Przy zgłoszeniu i zadeklarowaniu się do prowadzenia selekcji odpadów ważne będą kolory worków i ich przeznaczenie. Jest kilka „łamigłówek”. I tak np.:
    WOREK ŻÓŁTY – plastik – butelki, opakowania po sokach i mleku, metal, zakrętki, opakowania po kosmetykach. Ale nie można wrzucić do takiego worka opakowania po tłuszczach, olejach – do pojemnika mieszanego – komentarz zostawiam Państwu.
    WOREK ZIELONY – szkło – od A do Z i w różnych kolorach. Ale nie można wrzucić potrzaskanej szyby, lustra… – do pojemnika z mieszanymi odpadami…
    WOREK NIEBIESKI – makulatura – papier, kartony, gazety, itp. Ale nie zatłuszczone papiery…
    WOREK BRĄZOWY –  ulegające biodegradacji (sezonowo) – trawa, gałązki, liście, itp.
    POJEMNIK MIESZANY – popiół, potrzaskane szkło, puszki po farbach, detergentach, aerozolach.

Do pobrania:
Obwieszczenie o spotkaniach w UM
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie opłatami
Wypowiedzenie umowy na wywóz odpadów komunalnych
 

 

Komentarze  

 
0 #2 Zolmar 2013-04-02 19:59
Nie znamy częstotliwości odbioru śmieci.
Nie znamy firmy która będzie realizować wywóz śmieci.
Nie znamy dokładnych warunków i szczegółowej treści umowy.


Jak mamy podpisywać w ciemno deklaracje (na zasadzie weksla in blanco) pod szantażem wyższych opłat?

Gdzie jest w ogóle powiedziane że muszę korzystać z usług jakiejkolwiek firmy śmieciarskiej? Może sam wywożę śmieci do utylizacji?

Jeżeli do tej pory mieszkało na posesji np. 5 osób i wytwarzało praktycznie tą samą ilość śmieci w tym samym czasie to wg nowej deklaracji nastąpi cudowne rozmnożenie śmieci (od tej samej liczby osób) bo czym innym wytłumaczyć 3 krotny wzrost opłaty za wywóz śmieci?
 
 
0 #1 Zolmar 2013-04-02 19:53
Rozliczanie kosztów wywozu śmieci od ilości osób w budynku to delikatnie mówiąc głupi i niesprawiedliwy pomysł. I jestem ciekaw kto (imiennie) zadecydował o jego zastosowaniu.
Ilość śmieci od 3 letniego dziecka nie jest równa ilości śmieci od osoby dorosłej.
Nawet wśród osób dorosłych "produkcja" śmieci nie jest identyczna! Jeden dorosły może naprodukować odpadków więcej niż kilku innych dorosłych razem wziętych!
Rozliczanie powinno być od częstotliwości wywozu śmieci z posesji lub pojemności pojemnika w posesji. Szybciej napełnia płaci więcej. Napełnia więcej niż pojemnik pomieści wymienia pojemnik na większy i płaci więcej.

Podejrzewam, że obecny sposób naliczania jest nieuprawnionym łatwym źródłem dochodu do budżetu dla gminy.
 

Aby umieścić komentarz należy się najpierw zarejestrować.

joomla template